[1]
(Ini adalah) pemutusan tanggungjawab (pembatalan perjanjian) dari Allah
dan RasulNya terhadap kaum kafir musyrik yang kamu mengikat perjanjian
setia (dengan mereka).
[2]
Oleh itu hendaklah kamu (hai kaum musyrik) bergerak di muka bumi (dengan
bebasnya) selama empat bulan, dan ketahuilah bahawa kamu tidak terlepas
dari (azab seksa) Allah. Dan (ingatlah) sesungguhnya Allah akan
menghina orang-orang yang kafir (dengan bala bencana di dunia dan azab
seksa di akhirat).
[3]
Dan inilah perisytiharan dari Allah dan RasulNya kepada umat manusia,
(diisytiharkan) pada Hari Raya Haji yang terbesar, bahawa sesungguhnya
Allah dan RasulNya memutuskan tanggungjawab terhadap orang-orang
musyrik; oleh itu jika kamu (wahai kaum musyrik) bertaubat (dari kufur)
maka yang demikian adalah baik bagi kamu; dan jika kamu berpaling
(ingkar), maka ketahuilah sesungguhnya kamu tidak akan dapat melepaskan
diri dari (azab seksa) Allah. Dan khabarkanlah (wahai Muhammad) kepada
orang-orang kafir (bahawa mereka akan ditimpakan) dengan azab yang tidak
terperi sakitnya.
[4]
Kecuali mereka yang kamu mengikat perjanjian setia (dengannya) dari
orang-orang musyrik, kemudian mereka tidak mencabuli perjanjian kamu itu
sedikitpun, dan mereka tidak menolong seorangpun yang memusuhi kamu,
maka sempurnakanlah kepada mereka perjanjian mereka sehingga (habis)
tempohnya. Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertaqwa.
[5]
Kemudian apabila habislah (masa) bulan-bulan yang dihormati itu maka
bunuhlah orang-orang musyrik itu di mana sahaja kamu menemuinya, dan
tawanlah mereka, dan juga keponglah mereka, serta tunggulah mereka di
tiap-tiap tempat mengintipnya. Kemudian jika mereka bertaubat (dari
kekufurannya) dan mendirikan sembahyang serta memberi zakat, maka
biarkanlah mereka (jangan diganggu). Sesungguhnya Allah Maha Pengampun,
lagi Maha Mengasihani.
[6]
Dan jika seseorang dari kaum musyrik meminta perlindungan kepadamu
(untuk memahami Islam), maka berilah perlindungan kepadanya sehingga ia
sempat mendengar keterangan-keterangan Allah (tentang hakikat Islam
itu), kemudian hantarlah dia ke mana-mana tempat yang ia beroleh aman.
Perintah yang tersebut ialah kerana mereka itu kaum yang tidak
mengetahui (hakikat Islam).
[7]
Bagaimanakah dapat diakui adanya perjanjian (keamanan) di sisi Allah dan
RasulNya bagi orang-orang musyrik (sedang mereka mencabulinya)? Kecuali
orang-orang (musyrik) yang kamu telah mengikat perjanjian setia dengan
mereka dekat Masjid Al-Haraam. Maka selagi mereka berlaku lurus terhadap
kamu, hendaklah kamu berlaku lurus pula terhadap mereka; sesungguhnya
Allah mengasihi orang-orang yang bertaqwa.
[8]
Bagaimana (boleh dikekalkan perjanjian kaum kafir musyrik itu) padahal
kalau mereka dapat mengalahkan kamu, mereka tidak akan menghormati
perhubungan kerabat terhadap kamu, dan tidak akan menghormati perjanjian
setianya. Mereka menjadikan kamu bersenang hati hanya dengan mulut
mereka, sedang hati mereka menolaknya; dan kebanyakan mereka adalah
orang-orang yang fasik.
[9]
Mereka menukarkan ayat-ayat Allah dengan harga yang sedikit (dari
faedah-faedah dunia), lalu mereka menghalangi (dirinya dan orang-orang
lain) dari ugama Allah; sesungguhnya amatlah buruknya apa yang mereka
telah kerjakan.
[10]
Mereka tidak menghormati pertalian kerabat dan perjanjian terhadap
orang-orang yang beriman, dan merekalah orang-orang yang menceroboh.
[11]
Oleh itu, jika mereka bertaubat (dari kekufuran), dan mendirikan
sembahyang serta memberi zakat, maka mereka itu adalah saudara kamu yang
seugama; dan Kami menjelaskan ayat-ayat keterangan Kami satu persatu
bagi kaum yang mahu mengetahui.
[12]
Dan jika mereka mencabuli sumpahnya sesudah mengikat perjanjian setia,
dan mereka pula mencela ugama kamu, maka perangilah ketua-ketua dan
pemimpin-pemimpin kaum yang kafir itu, kerana sesungguhnya mereka tidak
menghormati sumpah janjinya, supaya mereka berhenti (dari kekufuran dan
bertaubat).
[13]
Mengapa kamu tidak memerangi suatu kaum yang telah mencabuli sumpah
janjinya, dan mereka pula telah berazam hendak mengusir Rasulullah, dan
merekalah juga yang mula-mula memerangi kamu? Tidak patut kamu takut
kepada mereka (sehingga kamu tidak mahu memeranginya) kerana Allah
jualah yang berhak kamu takuti (melanggar perintahNya), jika betul kamu
orang-orang yang beriman?
[14]
Perangilah mereka, nescaya Allah akan menyeksa mereka dengan
(perantaraan) tangan kamu, dan Allah akan menghinakan mereka serta
menolong kamu menewaskan mereka, dan Ia akan memuaskan hati orang-orang
yang beriman.
[15]
Dan Ia juga akan menghapuskan kemarahan hati orang-orang yang beriman
itu, dan Allah akan menerima taubat orang-orang yang dikehendakiNya; dan
(ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
[16]
Adakah kamu menyangka, bahawa kamu akan dibiarkan (dalam keadaan kamu
yang ada itu), padahal belum lagi terbukti kepada Allah (sebagaimana
yang diketahuiNya) orang-orang yang berjihad di antara kamu dan yang
tidak mengambil teman-teman rapat (untuk mencurahkan rahsia kepada
mereka), selain daripada Allah dan RasulNya serta orang-orang yang
beriman? Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui secara mendalam akan apa
yang kamu kerjakan.
[17]
Tidaklah layak orang-orang kafir musyrik itu memakmurkan (menghidupkan)
masjid-masjid Allah, sedang mereka menjadi saksi (mengakui) akan
kekufuran diri mereka sendiri. Mereka itu ialah orang-orang yang rosak
binasa amal-amalnya dan mereka pula kekal di dalam neraka.
[18]
Hanyasanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah itu
ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta
mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan
kepada Allah, (dengan adanya sifat-sifat yang tersebut) maka adalah
diharapkan mereka menjadi dari golongan yang mendapat petunjuk.
[19]
Adakah kamu sifatkan hanya perbuatan memberi minum kepada orang-orang
yang mengerjakan Haji, dan (hanya perbuatan) memakmurkan Masjid
Al-Haraam itu sama seperti orang yang beriman kepada Allah dan hari
akhirat serta berjihad pada jalan Allah? Mereka (yang bersifat demikian)
tidak sama di sisi Allah, dan Allah tidak memberikan hidayah petunjuk
kepada kaum yang zalim.
[20]
(Sesungguhnya) orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad
pada jalan Allah dengan harta benda dan jiwa mereka adalah lebih besar
dan tinggi darjatnya di sisi Allah (daripada orang-orang yang hanya
memberi minum orang-orang Haji dan orang yang memakmurkan masjid
sahaja); dan mereka itulah orang-orang yang berjaya.
[21]
Mereka digembirakan oleh Tuhan mereka dengan pemberian rahmat
daripadanya dan keredaan serta Syurga; mereka beroleh di dalam Syurga
itu nikmat kesenangan yang kekal.
[22]
Mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Sesungguhnya Allah, menyediakan di sisiNya pahala yang besar.
[23]
Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu menjadikan bapa-bapa kamu
dan saudara-saudara kamu sebagai orang-orang yang didampingi jika
mereka memilih kufur dengan meninggalkan iman; dan sesiapa di antara
kamu yang menjadikan mereka orang-orang yang didampingi, maka merekalah
orang-orang yang zalim.
[24]
Katakanlah (wahai Muhammad): “Jika bapa-bapa kamu, dan anak-anak kamu,
dan saudara-saudara kamu, dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu, dan
kaum keluarga kamu, dan harta benda yang kamu usahakan, dan perniagaan
yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu
sukai, – (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai
lebih daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjihad untuk
ugamaNya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusanNya (azab
seksaNya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang
yang fasik (derhaka).
[25]
Sesungguhnya Allah telah menolong kamu mencapai kemenangan dalam banyak
medan-medan perang dan di medan perang Hunain, iaitu semasa kamu merasa
megah dengan sebab bilangan kamu yang ramai; maka bilangan yang ramai
itu tidak mendatangkan faedah kepada kamu sedikitpun; dan (semasa kamu
merasa) bumi yang luas itu menjadi sempit kepada kamu; kemudian kamu
berpaling undur melarikan diri.
[26]
Kemudian Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada RasulNya dan
kepada orang-orang yang beriman, dan Allah menurunkan tentera yang kamu
tidak melihatnya, serta Ia menyeksa orang-orang kafir itu (dengan
kekalahan yang membawa kehancuran); dan yang demikian itu ialah balasan
bagi orang-orang yang kafir.
[27]
Kemudian Allah menerima taubat orang-orang yang dikehendaki (dengan
memberi taufiq untuk memeluk Islam), sesudah (orang-orang kafir itu
ditimpakan dengan azab); dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha
Mengasihani.
[28]
Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya (kepercayaan) orang-orang
kafir musyrik itu najis, oleh itu janganlah mereka menghampiri Masjid
Al-Haraam sesudah tahun ini; dan jika kamu bimbangkan kepapaan, maka
Allah akan memberi kekayaan kepada kamu dari limpah kurniaNya, jika dia
kehendaki. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
[29]
Perangilah orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan tidak beriman
kepada hari akhirat, dan mereka pula tidak mengharamkan apa yang telah
diharamkan oleh Allah dan RasulNya, dan tidak berugama dengan ugama yang
benar, iaitu dari orang-orang yang diberikan Kitab (kaum Yahudi dan
Nasrani), sehingga mereka membayar “Jizyah” dengan keadaan taat dan
merendah diri.
[30]
Dan orang-orang Yahudi berkata: “Uzair ialah anak Allah” dan orang-orang
Nasrani berkata: “Al-Masih ialah anak Allah”. Demikianlah perkataan
mereka dengan mulut mereka sendiri, (iaitu) mereka menyamai perkataan
orang-orang kafir dahulu; semoga Allah binasakan mereka. Bagaimanakah
mereka boleh berpaling dari kebenaran?
[31]
Mereka menjadikan pendita-pendita dan ahli-ahli ugama mereka sebagai
pendidik-pendidik selain dari Allah, dan juga (mereka mempertuhankan)
Al-Masih ibni Maryam, padahal mereka tidak diperintahkan melainkan untuk
menyembah Tuhan Yang Maha Esa; tiada Tuhan (yang berhak disembah)
melainkan Dia. Maha Suci Allah dari apa yang mereka sekutukan.
[32]
Mereka hendak memadamkan cahaya Allah (ugama Islam) dengan mulut mereka,
sedang Allah tidak menghendaki melainkan menyempurnakan cahayaNya,
sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan yang demikian).
[33]
Dia lah yang telah mengutus RasulNya (Muhammad) dengan membawa petunjuk
dan ugama yang benar (ugama Islam), untuk dimenangkan dan ditinggikannya
atas segala ugama yang lain, walaupun orang-orang musyrik tidak
menyukainya.
[34]
Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya banyak di antara
pendita-pendita dan ahli-ahli ugama (Yahudi dan Nasrani) memakan harta
orang ramai dengan cara yang salah, dan mereka menghalangi (manusia)
dari jalan Allah (ugama Islam). Dan (ingatlah) orang-orang yang
menyimpan emas dan perak serta tidak membelanjakannya pada jalan Allah,
maka khabarkanlah kepada mereka dengan (balasan) azab seksa yang tidak
terperi sakitnya.
[35]
(Iaitu) pada hari dibakar emas perak (dan harta benda) itu dalam neraka
jahanam, lalu diselar dengannya dahi mereka, dan rusuk mereka, serta
belakang mereka (sambil dikatakan kepada mereka): “Inilah apa yang telah
kamu simpan untuk diri kamu sendiri, oleh itu rasalah (azab dari) apa
yang kamu simpan itu.
[36]
Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi (hukum) Allah ialah dua belas
bulan, (yang telah ditetapkan) dalam Kitab Allah semasa Ia menciptakan
langit dan bumi, di antaranya empat bulan yang dihormati. Ketetapan yang
demikian itu ialah ugama yang betul lurus, maka janganlah kamu
menganiaya diri kamu dalam bulan-bulan yang dihormati itu (dengan
melanggar laranganNya); dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya
sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya; dan ketahuilah
sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa.
[37]
Sesungguhnya perbuatan mengundurkan (kehormatan itu dari satu bulan ke
satu bulan yang lain) adalah menambah kekufuran yang menjadikan
orang-orang kafir itu tersesat kerananya. Mereka menghalalkannya pada
satu tahun dan mengharamkannya pada tahun yang lain, supaya mereka dapat
menyesuaikan bilangan (bulan-bulan yang empat) yang telah diharamkan
Allah (berperang di dalamnya); dengan itu mereka menghalalkan apa yang
telah diharamkan oleh Allah. Perbuatan buruk mereka itu dihias dan
dijadikan indah (oleh Syaitan) untuk dipandang baik oleh mereka. Dan
(ingatlah) Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada orang-orang yang
kafir.
[38]
Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu, apabila dikatakan kepada
kamu: “Pergilah beramai-ramai untuk berperang pada jalan Allah”, kamu
merasa keberatan (dan suka tinggal menikmati kesenangan) di tempat
(masing-masing)? Adakah kamu lebih suka dengan kehidupan dunia daripada
akhirat? (Kesukaan kamu itu salah) kerana kesenangan hidup di dunia ini
hanya sedikit jua berbanding dengan (kesenangan hidup) di akhirat kelak.
[39]
Jika kamu tidak pergi beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah –
membela ugamaNya), Allah akan menyeksa kamu dengan azab seksa yang tidak
terperi sakitnya dan Ia akan menggantikan kamu dengan kaum yang lain,
dan kamu tidak akan dapat mendatangkan bahaya sedikitpun kepadaNya. Dan
(ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.
[40]
Kalau kamu tidak menolongnya (Nabi Muhammad) maka sesungguhnya Allah
telahpun menolongnya, iaitu ketika kaum kafir (di Makkah)
mengeluarkannya (dari negerinya Makkah) sedang ia salah seorang dari dua
(sahabat) semasa mereka berlindung di dalam gua, ketika ia berkata
kepada sahabatnya: “Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah
bersama kita”. Maka Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada
(Nabi Muhammad) dan menguatkannya dengan bantuan tentera (malaikat) yang
kamu tidak melihatnya. Dan Allah menjadikan seruan (syirik) orang-orang
kafir terkebawah (kalah dengan sehina-hinanya), dan Kalimah Allah
(Islam) ialah yang tertinggi (selama-lamanya), kerana Allah Maha Kuasa,
lagi Maha Bijaksana.
[41]
Pergilah kamu beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah), sama ada
dengan keadaan ringan (dan mudah bergerak) ataupun dengan keadaan berat
(disebabkan berbagai-bagai tanggungjawab); dan berjihadlah dengan harta
benda dan jiwa kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam). Yang
demikian amatlah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui.
[42]
Kalau apa yang engkau serukan kepada mereka (wahai Muhammad) sesuatu
yang berfaedah yang sudah didapati, dan satu perjalanan yang sederhana
(tidak begitu jauh), nescaya mereka (yang munafik itu) akan mengikutmu;
tetapi tempat yang hendak dituju itu jauh bagi mereka. Dan mereka akan
bersumpah dengan nama Allah dengan berkata: “Kalau kami sanggup,
tentulah kami akan pergi bersama kamu”. (Dengan sumpah dusta itu) mereka
membinasakan diri mereka sendiri, sedang Allah mengetahui bahawa
sesungguhnya mereka itu orang-orang yang berdusta (tentang tidak
sanggupnya mengikutmu).
[43]
Allah memaafkanmu (wahai Muhammad), mengapa engkau izinkan mereka (tidak
turut berperang) sebelum nyata bagimu orang-orang yang benar dan
(sebelum) engkau mengetahui orang-orang yang berdusta?
[44]
Orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, tidak akan
meminta izin kepadamu untuk (tidak turut) berjihad dengan harta benda
dan jiwa mereka. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui akan orang-orang
yang bertaqwa.
[45]
Sesungguhnya yang akan meminta izin kepadamu hanyalah orang-orang yang
tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat, dan yang hati mereka
(sangat) ragu-ragu. Oleh itu mereka sentiasa bingung teragak-agak dalam
keraguannya.
[46]
Dan kalaulah mereka mahu keluar (untuk turut berperang), tentulah mereka
menyediakan persiapan untuknya; tetapi Allah tidak suka pemergian
mereka, lalu dilemahkanNya semangat mereka, dan dikatakan (oleh
Syaitan): “Tinggalah kamu bersama-sama orang-orang yang tinggal”.
[47]
Kalaulah mereka keluar bersama kamu, tidaklah mereka menambahkan kamu
melainkan kerosakan, dan tentulah mereka segera menjalankan hasutan di
antara kamu, (dengan tujuan) hendak menimbulkan fitnah (kekacauan) dalam
kalangan kamu; sedang di antara kamu ada orang yang suka mendengar
hasutan mereka. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui akan orang-orang
yang zalim.
[48]
Sesungguhnya mereka telah lakukan fitnah semenjak dahulu lagi, dan
mereka merancangkan terhadapmu (wahai Muhammad) berbagai tipu daya,
sehingga datanglah kebenaran, dan nyatalah (kemenangan) ugama Allah
(Islam), sedang mereka tidak suka kepadanya.
[49]
Dan di antara mereka (yang munafik itu) ada yang berkata: “Izinkanlah
aku (supaya tidak pergi berperang) dan janganlah engkau menjadikan daku
dipengaruhi oleh fitnah “. Ketahuilah, mereka telah pun tercebur ke
dalam fitnah (dengan dalihan yang dusta itu). Dan sesungguhnya azab
Jahannam meliputi orang-orang yang kafir.
[50]
Jika engkau (wahai Muhammad) beroleh sesuatu kebaikan, (maka) kebaikan
itu menyebabkan mereka sakit hati; dan jika engkau ditimpa sesuatu
bencana, mereka berkata: “Sesungguhnya kami telahpun mengambil keputusan
(tidak turut berperang) sebelum itu”, dan mereka berpaling
(meninggalkanmu) sambil mereka bergembira.
[51]
Katakanlah (wahai Muhammad): “Tidak sekali-kali akan menimpa kami
sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dia lah
Pelindung yang menyelamatkan kami, dan (dengan kepercayaan itu) maka
kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakal”.
[52]
Katakanlah: “(Sebenarnya) tidak ada yang kamu tunggu-tunggu untuk kami
melainkan salah satu dari dua perkara yang sebaik-baiknya (iaitu
kemenangan atau mati syahid); dan kami menunggu-nunggu pula untuk kamu
bahawa Allah akan menimpakan kamu dengan azab dari sisiNya, atau dengan
perantaraan tangan kami. Oleh itu tunggulah, sesungguhnya kami juga
menunggu bersama-sama kamu”.
[53]
Katakanlah: “Dermakanlah harta kamu sama ada dengan sukarela atau kerana
terpaksa, tidak sekali-kali akan diterima daripada kamu, (kerana)
sesungguhnya kamu adalah orang-orang yang fasik”.
[54]
Dan tidak ada yang menghalangi mereka, untuk diterima derma-derma mereka
melainkan kerana mereka kufur kepada Allah dan RasulNya, dan (kerana)
mereka tidak mengerjakan sembahyang melainkan dengan keadaan malas dan
mereka pula tidak mendermakan hartanya melainkan dengan perasaan benci.
[55]
Oleh itu, janganlah engkau tertarik hati kepada harta benda dan
anak-anak mereka, (kerana) sesungguhnya Allah hanya hendak menyeksa
mereka dengan harta benda dan anak-anak itu dalam kehidupan dunia, dan
hendak menjadikan nyawa mereka tercabut sedang mereka berkeadaan kafir
(untuk mendapat azab akhirat pula).
[56]
Dan mereka (yang munafik itu) bersumpah dengan nama Allah bahawa
sesungguhnya mereka dari golongan kamu, padahal mereka bukanlah dari
golongan kamu, tetapi mereka ialah suatu kaum yang pengecut.
[57]
Kalau mereka dapat tempat perlindungan, atau gua-gua, atau lubang-lubang
dalam tanah, nescaya mereka segera menuju ke arahnya serta melompat
masuk ke dalamnya.
[58]
Dan di antara mereka ada yang mencelamu (wahai Muhammad) mengenai
(pembahagian) sedekah-sedekah (zakat); oleh itu jika mereka diberikan
sebahagian daripadanya (menurut kehendak mereka), mereka suka (dan
memandangnya adil); dan jika mereka tidak diberikan dari zakat itu
(menurut kehendaknya), (maka) dengan serta merta mereka marah.
[59]
Dan (amatlah baiknya) kalau mereka berpuas hati dengan apa yang
diberikan oleh Allah dan RasulNya kepada mereka, sambil mereka berkata:
“Cukuplah Allah bagi kami; Allah akan memberi kepada kami dari limpah
kurniaNya, demikian juga RasulNya; sesungguhnya kami sentiasa berharap
kepada Allah”
[60]
Sesungguhnya sedekah-sedekah (zakat) itu hanyalah untuk orang-orang
fakir, dan orang-orang miskin, dan amil-amil yang mengurusnya, dan
orang-orang muallaf yang dijinakkan hatinya, dan untuk hamba-hamba yang
hendak memerdekakan dirinya, dan orang-orang yang berhutang, dan untuk
(dibelanjakan pada) jalan Allah, dan orang-orang musafir (yang
keputusan) dalam perjalanan. (Ketetapan hukum yang demikian itu ialah)
sebagai satu ketetapan (yang datangnya) dari Allah. Dan (ingatlah) Allah
Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
[61]
Dan di antara mereka (yang munafik itu) ada orang-orang yang menyakiti
Nabi sambil mereka berkata: “Bahawa dia (Nabi Muhammad) orang yang suka
mendengar (dan percaya pada apa yang didengarnya)”. Katakanlah: “Dia
mendengar (dan percaya) apa yang baik bagi kamu, ia beriman kepada Allah
dan percaya kepada orang mukmin, dan ia pula menjadi rahmat bagi
orang-orang yang beriman di antara kamu”. Dan orang-orang yang menyakiti
Rasulullah itu, bagi mereka azab seksa yang tidak terperi sakitnya.
[62]
Mereka bersumpah kepada kamu dengan nama Allah untuk mendapat keredaan
kamu, padahal Allah dan RasulNya jualah yang lebih berhak mereka
mendapat keredaanNya, jika betul mereka orang-orang yang beriman.
[63]
Tidakkah mereka mengetahui bahawa sesiapa yang menentang
(perintah-perintah) Allah dan RasulNya, maka sesungguhnya adalah baginya
neraka Jahannam serta ia kekal di dalamnya? Balasan yang demikian
adalah kehinaan yang besar
[64]
Orang-orang munafik itu takut kalau diturunkan satu surah Al-Quran yang
menerangkan kepada mereka (dan kepada ramai) akan apa yang ada dalam
hati mereka (dari kekufuran). Katakanlah (wahai Muhammad): “Ejek-ejeklah
(seberapa yang kamu suka), sesungguhnya Allah akan mendedahkan apa yang
kamu takut (terdedah untuk pengetahuan ramai)”
[65]
Dan jika engkau bertanya kepada mereka (tentang ejek-ejekan itu)
tentulah mereka akan menjawab: “Sesungguhnya kami hanyalah berbual dan
bermain-main”. Katakanlah: “Patutkah nama Allah dan ayat-ayatNya serta
RasulNya kamu memperolok-olok dan mengejeknya?”
[66]
Janganlah kamu berdalih (dengan alasan-alasan yang dusta), kerana
sesungguhnya kamu telah kufur sesudah kamu (melahirkan) iman. Jika Kami
maafkan sepuak dari kamu (kerana mereka bertaubat), maka Kami akan
menyeksa puak yang lain, kerana mereka adalah orang-orang yang terus
bersalah.
[67]
Orang-orang munafik lelaki dan perempuan, setengahnya adalah sama dengan
setengahnya yang lain; mereka masing-masing menyuruh dengan perbuatan
yang jahat, dan melarang dari perbuatan yang baik, dan mereka pula
menggenggam tangannya (bakhil kedekut). Mereka telah melupakan (tidak
menghiraukan perintah) Allah dan Allah juga melupakan (tidak
menghiraukan) mereka. Sesungguhnya orang-orang munafik itu, merekalah
orang-orang yang fasik.
[68]
Allah menjanjikan orang-orang munafik lelaki dan perempuan serta
orang-orang kafir dengan neraka Jahannam, mereka kekal di dalamnya.
Cukuplah neraka itu menjadi balasan mereka; dan Allah melaknatkan
mereka, dan bagi mereka azab seksa yang kekal.
[69]
(Nasib kamu hai orang-orang munafik) adalah sama dengan nasib
orang-orang sebelum kamu (yang telah dibinasakan), mereka lebih kuat
serta lebih banyak harta benda dan anak pinak daripada kamu; seterusnya
mereka telah bersenang-senang dengan bahagian mereka; maka kamu pula
telah bersenang-senang dengan bahagian kamu sebagaimana orang-orang yang
sebelum kamu itu bersenang-senang dengan bahagiannya; dan kamu pula
telah memperkatakan (perkara yang salah dan dusta) sebagaimana mereka
memperkatakannya. Mereka yang demikian, rosak binasalah amal-amalnya
(yang baik) di dunia dan di akhirat, dan merekalah orang-orang yang
rugi.
[70]
Bukankah telah datang kepada mereka berita orang-orang yang terdahulu
daripada mereka, iaitu kaum Nabi Nuh dan Aad dan Thamud dan kaum Nabi
Ibrahim, dan penduduk negeri Madyan serta negeri-negeri yang telah
dibinasakan? (Semuanya) telah datang kepada mereka Rasul-rasul mereka
dengan membawa keterangan yang jelas nyata, (lalu mereka mendustakannya
dan Tuhan pula membinasakan mereka); Allah tidak sekali-kali menganiaya
mereka tetapi merekalah yang menganiaya diri sendiri.
[71]
Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi
penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan,
dan melarang daripada berbuat kejahatan; dan mereka mendirikan
sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan RasulNya.
Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa,
lagi Maha Bijaksana.
[72]
Allah menjanjikan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, (akan
beroleh) Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; mereka
kekal di dalamnya dan beroleh tempat-tempat yang baik di dalam “Syurga
Adn” serta keredaan dari Allah yang lebih besar kemuliaannya; (balasan)
yang demikian itulah kejayaan yang besar.
[73]
Wahai Nabi, berjihadlah menentang orang-orang kafir dan orang-orang
munafik, dan bertindak keras terhadap mereka. Dan (sebenarnya) tempat
mereka ialah neraka Jahannam, dan itulah seburuk-buruk tempat kembali.
[74]
Mereka bersumpah dengan nama Allah, bahawa mereka tidak mengatakan
(sesuatu yang buruk terhadapmu), padahal sesungguhnya mereka telah
mengatakan perkataan kufur, dan mereka pula menjadi kafir sesudah
melahirkan Islam, serta mereka berazam untuk melakukan apa yang mereka
tidak akan dapat mencapainya (iaitu membunuhmu). Dan tidaklah mereka
mencaci dan mencela (Islam) melainkan setelah Allah dan RasulNya memberi
kesenangan kepada mereka dari limpah kurniaNya. Oleh itu, jika mereka
bertaubat, mereka akan beroleh kebaikan; dan jika mereka berpaling
(ingkar), Allah akan menyeksa mereka dengan azab seksa yang tidak
terperi sakitnya di dunia dan di akhirat; dan mereka tidak akan mendapat
sesiapa pun di bumi ini, yang akan menjadi pelindung dan juga yang
menjadi penolong.
[75]
Dan di antara mereka ada yang membuat janji dengan Allah dengan berkata:
“Sesungguhnya jika Allah memberi kepada kami dari limpah kurniaNya,
tentulah kami akan bersedekah, dan tentulah kami akan menjadi dari
orang-orang yang soleh”
[76]
Kemudian setelah Allah memberi kepada mereka dari limpah kurniaNya,
mereka bakhil dengan pemberian Allah itu, serta mereka membelakangkan
janjinya; dan sememangnya mereka orang-orang yang sentiasa
membelakangkan (kebajikan).
[77]
Akibatnya Allah menimbulkan perasaan munafik dalam hati mereka
(berkekalan) hingga ke masa mereka menemui Allah, kerana mereka telah
memungkiri apa yang mereka janjikan kepada Allah dan juga kerana mereka
sentiasa berdusta.
[78]
Tidakkah mereka mengetahui bahawa Allah sentiasa mengetahui apa yang
mereka rahsiakan serta apa yang mereka bisikkan, dan bahawasanya Allah
Maha Mengetahui akan perkara-perkara yang ghaib?
[79]
Orang-orang (munafik) yang mencela sebahagian dari orang-orang yang
beriman mengenai sedekah-sedekah yang mereka berikan dengan sukarela,
dan (mencela) orang-orang yang tidak dapat (mengadakan apa-apa untuk
disedekahkan) kecuali sedikit sekadar kemampuannya, serta mereka
mengejek-ejeknya, – Allah akan membalas ejek-ejekan mereka, dan bagi
mereka (disediakan) azab seksa yang tidak terperi sakitnya.
[80]
(Orang-orang manufik itu) sama sahaja engkau meminta ampun untuk mereka
atau engkau tidak meminta ampun bagi mereka. Jika engkau (wahai
Muhammad) meminta ampun bagi mereka tujuh puluh kali (sekalipun) maka
Allah tidak sekali-kali mengampunkan mereka; yang demikian itu, kerana
mereka telah kufur kepada Allah dan RasulNya; dan Allah tidak akan
memberi hidayah petunjuk kepada kaum yang fasik.
[81]
Orang-orang (munafik) yang ditinggalkan (tidak turut berperang) itu,
bersukacita disebabkan mereka tinggal di belakang Rasulullah (di
Madinah); dan mereka (sememangnya) tidak suka berjihad dengan harta
benda dan jiwa mereka pada jalan Allah (dengan sebab kufurnya), dan
mereka pula (menghasut dengan) berkata: “Janganlah kamu keluar
beramai-ramai (untuk berperang) pada musim panas ini”. Katakanlah (wahai
Muhammad): “Api neraka Jahannam lebih panas membakar”, kalaulah mereka
itu orang-orang yang memahami.
[82]
Oleh itu bolehlah mereka ketawa sedikit (di dunia ini) dan mereka akan
menangis banyak (di akhirat kelak), sebagai balasan bagi apa yang mereka
telah usahakan.
[83]
Maka jika Allah mengembalikan engkau kepada segolongan dari mereka
(orang-orang yang munafik itu di Madinah), kemudian mereka meminta izin
kepadamu untuk keluar (turut berperang), maka katakanlah: “Kamu tidak
sekali-kali akan keluar bersama-samaku selama-lamanya, dan kamu tidak
sekali-kali akan memerangi musuh bersama-samaku; sesungguhnya kamu telah
bersetuju tinggal pada kali yang pertama, oleh itu duduklah kamu
bersama-sama orang-orang yang tinggal”.
[84]
Dan janganlah engkau sembahyangkan seorang pun yang mati dari
orang-orang munafik itu selama-lamanya, dan janganlah engkau berada di
(tepi) kuburnya, kerana sesungguhnya mereka telah kufur kepada Allah dan
RasulNya, dan mereka mati sedang mereka dalam keadaan fasik (derhaka).
[85]
Dan janganlah engkau tertarik hati kepada harta benda dan anak-anak
mereka, (kerana) sesungguhnya Allah hanya hendak menyeksa mereka
dengannya di dunia, dan hendak menjadikan nyawa mereka tercabut sedang
mereka dalam keadaan kafir (untuk mendapat azab akhirat pula).
[86]
Dan apabila diturunkan satu surah Al-Quran (yang menyuruh mereka):
“Berimanlah kamu kepada Allah, dan berjihadlah bersama-sama dengan
RasulNya”, nescaya orang-orang yang kaya di antara mereka meminta izin
kepadamu dengan berkata: “Biarkanlah kami tinggal bersama-sama
orang-orang yang tinggal (tidak turut berperang)”.
[87]
Mereka suka tinggal bersama-sama orang-orang yang ditinggalkan (kerana
uzur), dan (dengan sebab itu) hati mereka dimeteraikan atasnya, sehingga
mereka tidak dapat memahami sesuatu.
[88]
(Mereka tetap tinggal) tetapi Rasulullah dan orang-orang yang beriman
bersamanya, berjihad dengan harta benda dan jiwa mereka; dan mereka
itulah orang-orang yang mendapat kebaikan, dan mereka itulah juga yang
berjaya.
[89]
Allah telah menyediakan untuk mereka Syurga-syurga yang mengalir di
bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya; yang demikian itulah
kemenangan yang besar.
[90]
Dan datanglah pula orang-orang yang menyatakan uzurnya dari orang-orang
“A’raab”, memohon supaya mereka diizinkan (tidak turut berperang),
sedang orang-orang (munafik di antara mereka) yang mendustakan Allah dan
RasulNya, duduk (mendiamkan diri). (Oleh itu) orang-orang yang kafir di
antara mereka, akan dikenakan azab seksa yang tidak terperi sakitnya.
[91]
Orang-orang yang lemah dan orang-orang yang sakit, dan juga orang-orang
yang tidak mempunyai sesuatu yang akan dibelanjakan, tidaklah menanggung
dosa (kerana tidak turut berperang) apabila mereka berlaku ikhlas
kepada Allah dan RasulNya. Tidak ada jalan sedikitpun bagi menyalahkan
orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya; dan Allah Maha
Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
[92]
Dan tidak juga berdosa orang-orang yang ketika mereka datang kepadamu
(memohon) supaya engkau memberi kenderaan kepada mereka, engkau berkata:
“Tidak ada padaku kenderaan yang hendak kuberikan untuk membawa kamu”,
mereka kembali sedang mata mereka mengalirkan airmata yang bercucuran,
kerana sedih bahawa mereka tidak mempunyai sesuatupun yang hendak mereka
belanjakan (untuk pergi berjihad pada jalan Allah).
[93]
Sesungguhnya jalan (untuk menyalahkan dan mengenakan seksa) hanyalah
terhadap orang-orang yang meminta izin kepadamu sedang mereka kaya dan
mampu. Mereka suka tinggal bersama-sama orang yang ditinggalkan (kerana
uzur) dan (dengan sebab itu) Allah meteraikan atas hati mereka, sehingga
mereka tidak dapat mengetahui (perkara yang baik).
[94]
Mereka akan menyatakan uzur kepada kamu, apabila kamu kembali kepada
mereka (dari medan perang). Katakanlah (wahai Muhammad): “Janganlah kamu
menyatakan uzur lagi, kami tidak sekali-kali akan percaya kepada kamu.
Kerana sesungguhnya Allah telah menerangkan kepada kami akan
berita-berita perihal kamu; dan Allah serta RasulNya akan melihat amal
kamu (sama ada kamu kembali beriman atau tetap kufur); kemudian kamu
akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui perkara-perkara yang
ghaib dan yang nyata (untuk menerima balasan), lalu Ia menyatakan kepada
kamu apa yang kamu telah kerjakan”.
[95]
Mereka akan bersumpah dengan nama Allah kepada kamu apabila kamu kembali
kepada mereka (dari medan perang), supaya kamu berpaling dari mereka
(tidak menempelak mereka); oleh itu berpalinglah dari mereka kerana
sesungguhnya mereka itu kotor (disebabkan mereka telah sebati dengan
kufur); dan tempat kembali mereka pula ialah neraka Jahannam, sebagai
balasan bagi apa yang mereka telah usahakan.
[96]
Mereka bersumpah kepada kamu supaya kamu reda akan mereka; oleh itu jika
kamu reda akan mereka, maka sesungguhnya Allah tidak reda akan kaum
yang fasik.
[97]
Orang-orang A’raab lebih keras kufurnya dan sikap munafiknya, dan
sangatlah patut mereka tidak mengetahui batas-batas (dan hukum-hukum
Syarak) yang diturunkan oleh Allah kepada RasulNya. Dan (ingatlah) Allah
Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
[98]
Dan sebahagian dari orang-orang A’raab (yang munafik) itu memandang apa
yang mereka belanjakan (dermakan pada jalan Allah) sebagai satu bayaran
yang memberatkan, sambil menunggu peredaran zaman (yang membawa bala
bencana) menimpa kamu; atas merekalah (tertimpanya bala bencana yang
dibawa oleh) peredaran zaman yang buruk itu. Dan (ingatlah), Allah Maha
Mendengar lagi Maha Mengetahui.
[99]
Dan sebahagian dari orang-orang A’raab itu ada yang beriman kepada Allah
dan hari akhirat, dan memandang apa yang mereka dermakan (pada jalan
Allah itu) sebagai amal-amal bakti (yang mendampingkan) di sisi Allah
dan sebagai (satu jalan untuk mendapat) doa dari Rasulullah (yang
membawa rahmat kepada mereka) Ketahuilah, sesungguhnya apa yang mereka
dermakan itu adalah menjadi amal bakti bagi mereka (yang mendampingkan
mereka kepada Allah); Allah akan masukkan mereka ke dalam rahmatNya;
sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
[100]
Dan orang-orang yang terdahulu – yang mula-mula (berhijrah dan memberi
bantuan) dari orang-orang “Muhajirin” dan “Ansar”, dan orang-orang yang
menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah
reda akan mereka dan mereka pula reda akan Dia, serta Ia menyediakan
untuk mereka Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai,
mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar.
[101]
Dan di antara orang-orang yang di sekeliling kamu dari orang-orang
“A’raab” ada yang bersifat munafik dan (demikian juga) sebahagian dari
penduduk Madinah; mereka telah berkeras dengan sifat munafik; engkau
tidak mengetahui mereka (bahkan) Kamilah yang mengetahui mereka. Kami
akan azabkan mereka berulang-ulang, kemudian mereka dikembalikan kepada
azab yang besar.
[102]
Dan (sebahagian) yang lain mengakui dosa-dosa mereka. Mereka telah
mencampur adukkan amal yang baik dengan amal yang lain, yang buruk.
Mudah-mudahan Allah akan menerima taubat mereka; sesungguhnya Allah Maha
Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
[103]
Ambilah (sebahagian) dari harta mereka menjadi sedekah (zakat), supaya
dengannya engkau membersihkan mereka (dari dosa) dan mensucikan mereka
(dari akhlak yang buruk); dan doakanlah untuk mereka, kerana
sesungguhnya doamu itu menjadi ketenteraman bagi mereka. Dan (ingatlah)
Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.
[104]
Tidakkah mereka mengetahui bahawa Allah Dia lah yang menerima taubat
dari hamba-hambaNya, dan juga menerima sedekah-sedekah (dan zakat serta
membalasnya), dan bahawa sesungguhnya Allah Dia lah Penerima taubat,
lagi Maha Mengasihani?
[105]
Dan katakanlah (wahai Muhammad): Beramalah kamu (akan segala yang
diperintahkan), maka Allah dan RasulNya serta orang-orang yang beriman
akan melihat apa yang kamu kerjakan; dan kamu akan dikembalikan kepada
(Allah) Yang Mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata,
kemudian Ia menerangkan kepada kamu apa yang kamu telah kerjakan”.
[106]
Dan segolongan yang lain (dari orang-orang yang tidak turut berperang);
ditempohkan keputusan mengenai mereka kerana menunggu perintah Allah;
sama ada dia mengazabkan mereka ataupun Ia menerima taubat mereka. Dan
(ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
[107]
Dan (di antara orang-orang munafik juga ialah) orang-orang yang membina
masjid dengan tujuan membahayakan (keselamatan orang-orang Islam), dan
(menguatkan) keingkaran (mereka sendiri) serta memecah-belahkan
perpaduan orang-orang yang beriman, dan juga untuk (dijadikan tempat)
intipan bagi orang yang telah memerangi Allah dan RasulNya sebelum itu.
Dan (apabila tujuan mereka yang buruk itu ketara), mereka akan bersumpah
dengan berkata:” Tidaklah yang kami kehendaki (dengan mendirikan masjid
ini) melainkan untuk kebaikan semata-mata “. Padahal Allah menyaksikan,
bahawa sesungguhnya mereka adalah berdusta.
[108]
Jangan engkau sembahyang di masjid itu selama-lamanya, kerana
sesungguhnya masjid (Qubaa’ yang engkau bina wahai Muhammad), yang telah
didirikan di atas dasar taqwa dari mula (wujudnya), sudah sepatutnya
engkau sembahyang padanya. Di dalam masjid itu ada orang-orang lelaki
yang suka (mengambil berat) membersihkan (mensucikan) dirinya; dan Allah
Mengasihi orang-orang yang membersihkan diri mereka (zahir dan batin).
[109]
Maka adakah orang yang membangunkan masjid yang didirikannya di atas
dasar taqwa kepada Allah dan (untuk mencari) keredaan Allah itu lebih
baik, ataukah orang yang membangunkan masjid yang didirikannya di tepi
jurang yang (hampir) runtuh, lalu runtuhlah ia dengan yang
membangunkannya ke dalam api neraka? Dan (ingatlah) Allah tidak akan
memberi hidayah petunjuk kepada orang-orang yang zalim.
[110]
(Keruntuhan masjid) yang dibina oleh mereka yang munafik itu sentiasa
menjadi penyakit syak dan keluh-kesah (lebih daripada yang sedia ada)
dalam hati mereka, (dan tidak akan habis) kecuali (apabila) hati mereka
hancur-luluh (dalam tanah). Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi
Maha Bijaksana.
[111]
Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa
mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan
beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di
antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang
demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di
dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran; dan siapakah lagi
yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu,
bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan
(ketahuilah bahawa) jual-beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang
besar.
[112]
(Mereka itu ialah): orang-orang yang bertaubat, yang beribadat, yang
memuji Allah, yang mengembara (untuk menuntut ilmu dan mengembangkan
Islam), yang rukuk, yang sujud, yang menyuruh berbuat kebaikan dan yang
melarang daripada kejahatan, serta yang menjaga batas-batas hukum Allah.
Dan gembirakanlah orang-orang yang beriman (yang bersifat demikian).
[113]
Tidaklah dibenarkan bagi Nabi dan orang-orang yang beriman, meminta
ampun bagi orang-orang musyrik, sekalipun orang itu kaum kerabat
sendiri, sesudah nyata bagi mereka bahawa orang-orang musyrik itu adalah
ahli neraka.
[114]
Dan bukanlah istighfar Nabi Ibrahim bagi bapanya (dibuat) melainkan
kerana adanya janji yang dijanjikan kepadanya; dan apabila ternyata
kepada Nabi Ibrahim bahawa bapanya musuh bagi Allah, ia pun berlepas
diri daripadanya. Sesungguhnya Nabi Ibrahim itu lembut hati lagi
penyabar.
[115]
Dan Allah tidak sekali-kali menjadikan sesuatu kaum itu sesat sesudah Ia
memberi hidayah petunjuk kepada mereka, sebelum Ia menerangkan kepada
mereka apa yang mereka wajib memelihara dan melindungi diri daripadanya;
sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.
[116]
Sesungguhnya Allah jualah yang menguasai segala alam langit dan bumi; Ia
menghidupkan dan mematikan; dan tidaklah ada bagi kamu selain dari
Allah sesiapa pun yang menjadi pelindung dan juga yang menjadi penolong.
[117]
Sesungguhnya Allah telah menerima taubat Nabi dan orang-orang Muhajirin
dan Ansar yang mengikutnya (berjuang) dalam masa kesukaran, sesudah
hampir-hampir terpesong hati segolongan dari mereka (daripada menurut
Nabi untuk berjuang); kemudian Allah menerima taubat mereka;
sesungguhnya Allah Amat belas, lagi Maha Mengasihani terhadap mereka.
[118]
Dan (Allah menerima pula taubat) tiga orang yang ditangguhkan
(penerimaan taubat mereka) hingga apabila bumi yang luas ini (terasa)
sempit kepada mereka (kerana mereka dipulaukan), dan hati mereka pula
menjadi sempit (kerana menanggung dukacita), serta mereka yakin bahawa
tidak ada tempat untuk mereka lari dari (kemurkaan) Allah melainkan
(kembali bertaubat) kepadaNya; kemudian Allah (memberi taufiq serta)
menerima taubat mereka supaya mereka kekal bertaubat. Sesungguhnya Allah
Dia lah Penerima taubat lagi Maha Mengasihani.
[119]
Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah, dan hendaklah kamu berada bersama-sama orang-orang yang benar.
[120]
Tidaklah patut bagi penduduk Madinah dan orang-orang yang di sekeliling
mereka dari orang-orang “A’raab” ketinggalan daripada (turut berperang
bersama) Rasulullah; dan tidaklah patut mereka mengasihi diri mereka
sendiri dengan tidak menghiraukan Rasulullah. Yang demikian kerana
sesungguhnya (tiap-tiap kali) mereka merasai dahaga, dan merasai penat
lelah, dan juga merasai lapar (dalam perjuangan) pada jalan Allah; dan
(tiap-tiap kali) mereka menjejak sesuatu tempat yang menimbulkan
kemarahan orang-orang kafir; dan juga (tiap-tiap kali) mereka menderita
sesuatu yang mencederakan dari pihak musuh – melainkan semuanya itu
ditulis bagi mereka: (pahala) amal yang soleh. Sesungguhnya Allah tidak
menghilangkan pahala orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya.
[121]
Dan tidak pula mereka membelanjakan sesuatu perbelanjaan yang kecil,
atau yang besar; dan tidak mereka melintas sesuatu lembah, melainkan
ditulis pahala bagi mereka, supaya Allah membalas dengan balasan yang
lebih baik dari apa yang mereka telah kerjakan.
[122]
Dan tidaklah (betul dan elok) orang-orang yang beriman keluar semuanya
(pergi berperang); oleh itu, hendaklah keluar sebahagian sahaja dari
tiap-tiap puak di antara mereka, supaya orang-orang (yang tinggal) itu
mempelajari secara mendalam ilmu yang dituntut di dalam ugama, dan
supaya mereka dapat mengajar kaumnya (yang keluar berjuang) apabila
orang-orang itu kembali kepada mereka; mudah-mudahan mereka dapat
berjaga-jaga (dari melakukan larangan Allah).
[123]
Wahai orang-orang yang beriman! Perangilah orang-orang kafir musyrik
yang berdekatan dengan kamu; dan biarlah mereka merasai sikap kekerasan
(serta ketabahan hati) yang ada pada kamu; dan ketahuilah sesungguhnya
Allah beserta orang-orang yang bertaqwa (dengan memberikan
pertolonganNya).
[124]
Dan apabila diturunkan sesuatu surah (dari Al-Quran) maka di antara
mereka (yang munafik) ada yang bertanya (secara mengejek): “Siapakah di
antara kamu yang imannya bertambah disebabkan oleh surah ini?” Adapun
orang-orang yang beriman, maka surah itu menambahkan iman mereka, sedang
mereka bergembira (dengan turunnya).
[125]
Adapun orang-orang yang ada penyakit (kufur) dalam hati mereka maka
surah Al-Quran itu menambahkan kekotoran (kufur) kepada kekotoran
(kufur) yang ada pada mereka; dan mereka mati, sedang mereka berkeadaan
kafir.
[126]
Dan (patutkah) mereka (berdegil) tidak mahu memperhatikan, bahawa mereka
dicuba (dengan berbagai-bagai bencana) pada tiap-tiap tahun, sekali
atau dua kali; kemudian mereka tidak juga bertaubat, dan tidak pula
mereka mahu beringat (dan insaf)?
[127]
Dan apabila diturunkan satu surah dari Al-Quran (mendedahkan keburukan
orang-orang munafik itu) setengah mereka memandang kepada setengahnya
yang lain sambil berkata: “Adakah sesiapa nampak kamu (kalau kita undur
dari sini)?” Kemudian mereka berpaling pergi (dengan meninggalkan majlis
Nabi); Allah memalingkan hati mereka (daripada iman), disebabkan mereka
kaum yang tidak (mahu) mengerti.
[128]
Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang Rasul dari golongan kamu
sendiri (iaitu Nabi Muhammad s.a.w), yang menjadi sangat berat kepadanya
sebarang kesusahan yang ditanggung oleh kamu, yang sangat tamak
(inginkan) kebaikan bagi kamu, (dan) ia pula menumpahkan perasaan belas
serta kasih sayangnya kepada orang-orang yang beriman.
[129]
Kemudian jika mereka berpaling ingkar, maka katakanlah (wahai Muhammad):
“cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada Tuhan
(yang berhak disembah) melainkan Dia; kepadaNya aku berserah diri, dan
Dia lah yang mempunyai Arasy yang besar.”
No comments:
Post a Comment