9. Al Jabbar
هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ ۚ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ
Allah SWT berfirman, ”Dia-lah Allah Yang tiada Tuhan (yang berhak disembah) selain Dia, Raja, Yang Maha Suci, Yang Maha Sejahtera, Yang Mengaruniakan keamanan, Yang Maha Memelihara, Yang Maha Perkasa, Yang Maha Kuasa, Yang Memiliki segala keagungan, Maha Suci, Allah dari apa yang mereka persekutukan,” - Al-Quran, surah Al Hasyr, ayat 23
Al-Jabbar diambil daripada kata dasar yang terdiri daripada huruf jim, ba dan ra, yang mengandungi makna keagungan, ketinggian dan istiqamah (berterusan). Perkataan ini hanya disebut sekali di dalam Al-Quran bagi menunjukkan sifat Allah, tetapi sebanyak lapan kali lagi disebut sebagai sifat manusia yang angkuh.
Pendapat para ulama mengenai makna Al-Jabbar, antara lain ialah “ketinggian yang tidak terjangkau.” Ini bermaksud ketinggian sifat-sifat Allah yang menjadikannya tidak mampu terjangkau oleh sesiapapun. Pakar tafsir Al-Biqai mentafsirkan kata Jabbar sebagai “Yang Maha tinggi sehingga memaksa yang rendah untuk tunduk kepada apa yang dikehendakinya; dan tidak terlihat atau terjangkau oleh yang rendah apa yang mereka harapkan untuk dicapai dari sisinya, ketundukan dan ketidakjangkauan yang tampak secara amat jelas.”
Berdasarkan pendapat-pendapat di atas, dapat ditegaskan Al-Jabbar hanyalah milik Allah. Hanya Dia yang berhak memaksa seluruh makhluk untuk mentaati kehendak-Nya. Tidak ada seorang pun yang boleh melaksanakan kehendak mereka ke atas Allah. Dia adalah zat yang tidak seorang pun berada di luar daripada genggamannya dan hanya Dia yang mempunyai kuasa secara mutlak. Disamping itu, nama Al-Jabbar juga membawa maksud Yang Maha Perkasa.
“Dan tunduklah semua muka (dengan merendah diri) kepada Tuhan Yang Hidup Kekal lagi sentiasa mengurus (makhluknya). Dan sesungguhnya merugilah orang yang melakukan kezaliman.” - Al-Quran, Surah Taha, ayat 111
“Kemudian dia menuju langit dan langit itu masih merupakan asap, lalu Dia berkata kepadanya dan kepada bumi:”Datanglah kamu keduanya menurut perintahku dengan rela ataupun terpaksa.” Keduanya menjawab,”Kami datang dengan rela.” - Al-Quran, surah Fussilat, ayat 11
Mencerminkan Al-Jabbar
Oleh kerana sifat ini hanya untuk Allah SWT, manusia tidak boleh memiliki sifat memaksakan sesuatu ke atas orang lain. Di sebalik paksaan Tuhan sebenarnya ada cinta dan kasih sayang. Dalam sebuah hadis qudsi yang disampaikan oleh Imam Muslim;
”Kemuliaan adalah pakaian Ku, keangkuhan adalah selendang Ku. Sesiapa yang mencoba merebutnya daripada Ku, akan Ku siksa Dia.”
Maksud dari hadis itu adalah manusia tak boleh angkuh, sombong dan memuliakan dirinya. Yang boleh angkuh hanya Allah SWT karena Dia lah yang berkuasa atas segala hal. Manusia harus selalu berusaha dan waspada jika sifat sombong ada dalam dirinya.
Seorang manusia yang sombong atau takbur adalah mereka yang menolak kebenaran. Ketika dirinya berbuat salah, tetapi tidak mahu dinasihati, berarti ada sifat sombong dalam dirinya. Ia merasakan dirinya lebih tinggi darjatnya daripada orang yang menasihatinya. Ia tidak sedar bahawa sifat sombong boleh menyebabkan dirinya tertutup dari melihat kebaikan-kebaikan lain.
Sesiapa yang membaca Ya Jabbar sebanyak 226 kali, setiap pagi dan petang dengan izin Allah, musuh tidak berdaya melemahkannya malah akan tunduk kepadanya dengan pertolongan Allah.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment